Duiven betekent "In de Jungle" in het Nederlands. De volledige naam is Duiven Auto's Fabrieken. Duiven is een autobedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat en al die tijd auto's, vrachtwagens, bussen en zelfs vliegtuigen heeft gemaakt. Hun beroemdste auto is echter hun racewagen. Hij heette de Duco en werd gemaakt tussen 1938 en 1952. De Duco stond voor De eerste koppelaars compagnie. Dit bedrijf werd in 1919 opgericht door Jan Dijkman en Jan Wedeman als een samenwerkingsverband tussen twee vrienden die een betaalbare auto wilden bouwen voor een redelijke prijs. Daartoe gingen zij een partnerschap aan met een ander bedrijf dat expertise had in het bouwen van betaalbare auto's, genaamd Bussing. Samen bouwden deze bedrijven de eerste in massa geproduceerde betaalbare auto op aarde – een kleine elektrische auto genaamd de Duco! De eerste productiemodellen van de Duco werden in 1923 uitgebracht als verschillende versies van hetzelfde basisvoertuig. Het autobedrijf Duiven is een erkend en gerenommeerd bedrijf.
The Duco Racing Car
De Duco Racing Car was de eerste auto die Duiven ooit verkocht. Hij werd gemaakt in 1923 en werd aangedreven door een aan de achterzijde gemonteerde elektromotor met een vermogen van 4 CV (waardoor de maximumsnelheid 28 km/u bedroeg). Hij was voorzien van een stijlvolle met stof beklede stoel met verende bekleding, een aluminium stuur, een aluminium voetsteun en een met aluminium bekleed stuur. De benzinetank bevond zich onder de zitting en kon met een eenvoudige slang worden gevuld. Hij woog ongeveer 6,8 kg en had een zeer laag zwaartepunt waardoor hij gemakkelijk te hanteren was. Voor de Amerikaanse markt maakte Duiven een Model D-2 met dubbele bovenliggende nokkenas en een 10 CV motor. Hij was ook leverbaar als toerwagen met twee zij-aan-zij stoelen, een bagagerek en een schuifdak. De stoelen waren van blauw doek en het bagagerek was van teakhout. Duco was de eerste auto van Duiven en ze wilden een kwaliteitsproduct maken. Ze waren een van de eerste bedrijven die een luchtgekoelde motor introduceerden en waren de eersten die een luchtgekoelde motor produceerden.
Production Cars
Het volgende product in het Duco gamma was het Model D-3. Deze werd uitgebracht in 1927 en werd aangedreven door een ééncilinder luchtgekoelde motor. Vanaf 1928 werd een reeks van tweecilindermodellen uitgebracht, met een reeks van verschillende boringmaten om tegemoet te komen aan verschillende gebruikers. Deze omvatten het model D-9, een auto met 5 pk en twee carburateurs, en het model D-12, een auto met 12 pk en een tweecilindermotor. Het model D-8 was de eerste in serie geproduceerde auto met een motor met bovenliggende kleppen. De Model D-8 kwam in 1928 op de markt als tweezitter met een luchtgekoelde 8 CV motor. Het was een van de eerste auto's met voorremmen, wat het parkeren vergemakkelijkte. Naast de Model D-8 werd ook het Model D-9 aangeboden, met een 5 CV motor.
Vrachtwagens
De volgende, in 1931, was de Vrachtwagen. Het was een lichte vrachtwagen die gebruikt kon worden voor het trekken van zware ladingen. De Vrachtwagen werd geleverd met allerlei accessoires zoals een lier en een dekzeil. Hij was ook leverbaar met een dieselmotor. De Model D-11 was een pick-up truck met een langere wielbasis dan de Model D-11. Hij was ook verkrijgbaar met een dieselmotor. De D-10 was een pick-up met een kortere wielbasis en een dieselmotor.
Slotwoorden
Duiven maakte nog vele andere voertuigen tijdens hun leven, maar ze zijn het meest bekend om hun racewagen de Duco. De Duco was een succesvolle racewagen die deelnam aan vele beroemde race-evenementen. Duiven maakte ook een breed scala aan andere voertuigen, waaronder vrachtwagens, bussen en zelfs vliegtuigen. Duiven was gevestigd in Nederland en produceerde daar zijn auto's, vrachtwagens, bussen en vliegtuigen. Ze hadden echter ook een fabriek in Argentinië waar ze hun raceauto's, vrachtwagens en bussen produceerden. Het bedrijf bestond nog in 2000, maar is nu opgekocht door het Japanse Subaru. De laatste Duiven-transmissie werd gemaakt in 2000 en betekende het einde van een tijdperk.